SESI DIS 2020
JABATAN : JABATAN
PENGAJIAN AM
MPU 21032 : PENGHAYATAN
ETIKA DAN PERADABAN
TAJUK: PERLEMBAGAAN SEBAGAI TIANG SERI
PERPADUAN
PENGHARGAAN
ALHAMDULILLAH, SYUKUR KE HADRAT ILAHI KE ATAS LIMPAH DAN KURNIANYA KAMI DAPAT MENYIAPKAN TUGASAN YANG DITUGASKAN INI BAGI MEMENUHI SEBAHAGIAN DARIPADA KEPERLUAN DIPLOMA KEJURUTERAAN ELEKTRIK POLITEKNIK KOTA BHARU, KELANTAN. SEGULUNG PENGHARGAAN KEPADA ENCIK SHAMSUL KAMAL BIN ABDULLAH ATAS SOKONGAN DAN DORONGAN BAGI MENJAYAKAN EFOLIO INI.
SETINGGI-TINGGI TERIMA KASIH
KEPADA AHLI KUMPULAN KERANA MEMBERI KERJASAMA YANG BAIK DALAM MENYELESAIKAN
TUGAS YANG DIBERIKAN PADA TARIKH YANG DITETAPKAN .
OBJEKTIF
MENJELASKAN LATAR BELAKANG SEJARAH PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. MENGHURAIKAN PERLEMBAGAAN SEBAGAI ASAS ETIKA DAN PERADABAN DI MALAYSIA MENGANALISIS ISU SEMASA PERLEMBAGAAN. MENJELASKAN SIKAP AKOMODASI YANG WUJUD DALAM KALANGAN PELBAGAI ETNIK SEMASA PENGGUBALAN PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. MEMBAHASAKAN PERANAN DAN KEPENTINGAN UNSUR-UNSUR TRADISI DAN PERMUAFAKATAN SOSIAL DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA. MENGANALISIS RASIONAL UNSUR-UNSUR TRADISI DALAMPERLEMBAGAAN MALAYSIA.
DEFINISI PERLEMBAGAAN
PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MERUPAKAN SATU SET UNDANG-UNDANG TERTINGGI BAGI NEGARA MALAYSIA. UNDANG-UNDANG DASAR YANG MENJADI TERAS PANDUAN PEMERINTAHAN NEGARA. KERANGKA ASAS YANG MEMBENTUK DAN MEMANDU SISTEM PEMERINTAHAN SESEBUAH NEGARA. IA TELAH MULA DIGUNAPAKAI SEJAK TANAH MELAYU MENCAPAI KEMERDEKAAN PADA TAHUN 1957. PERLEMBAGAAN MALAYSIA
MENGANDUNGI PERLEMBAGAAN PERSEKUTUANSECARA AUTOMATIK AKAN TERBATAL. PERLEMBAGAAN DIGUBAL DI PARLIMEN DENGAN TIGA KALI PENDENGARAN (PERDEBATAN). SESUATU PERLEMBAGAAN ATAU AKTA DIKIRA DIGAZETKAN APABILA IA MENDAPAT SOKONGAN 2/3 DARI AHLI DEWAN RAKYAT. RUJUKAN TENTANG ASPIRASI DAN PELAN INDUK PEMERINTAHAN NEGARA. MENGAWAL PEMERINTAH DAN YANG DIPERINTAH DALAM MEMPERTAHANKAN KEWUJUDAN DAN KESINAMBUNGAN NEGARA.
SEJARAH PERLEMBAGAAN SEBAGAI TIANG SERI PERPADUAN
SETIAP NEGARA MEMERLUKAN PERLEMBAGAAN BAGI MENJAMIN SEGALA KESELAMATAN ATAU KESTABILAN SEPERTI UNSUR POLITIK, KEAGAMAAN DAN PEMERINTAHAN YANG ADIL DAN CEKAP. PERLEMBAGAAN MERUPAKAN DOKUMEN TERTINGGI NEGARA YANG BERTUJUAN MEMBERI PETUNJUK MENGENAI HAL-HAL PERUNDANGAN DAN PERATURAN SESEBUAH NEGARA. PERLEMBAGAAN IALAH MERANGKUMI KEPERCAYAAN, KEINGINAN DAN TOLAK ANSUR DALAM MASYARAKAT PADA WAKTU IA DIRANGKA (JOSEPH M. FERNANDO, 2007). PERLEMBAGAAN MENGANDUNGI SATU SET PERATURAN PERATURAN TENTANG HAK, KUASA DAN PROSEDUR SERTA TANGGUNGJAWAB PIHAK YANG MENGAWAL DAN MEMANDU HUBUNGAN ANTARA SATU AUTORITI DENGAN AUTORITI LAIN SERTA ANTARA AUTORITI DENGAN RAKYAT AWAM (NAZARUDDIN MOHD. JALI ET AL. 2001). PERLEMBAGAAN JIKA DILIHAT PADA PELEMBAGAAN SEBENAR MALAYSIA IALAH SATU RANGKA PERATURAN ATAU UNDANG-UNDANG SAMA ADA BERTULIS ATAU TIDAK BERTULIS YANG MENENTUKAN ORGANISASI KERAJAAN, PEMBAHAGIAN KUASA ANTARA PELBAGAI BADAN KERAJAAN DAN PRINSIP-PRINSIP UMUM BAGAIMANA KUASA TERSEBUT DILAKSANAKAN.
PERLEMBAGAAN MALAYSIA MENGANDUNGI 15 BAHAGIAN, 183 PERKARA DAN 13 JADUAL. PERLEMBAGAAN MALAYSIA TURUT DIKENALI SEBAGAI PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. SETIAP INDIVIDU, PARLIMEN (BADAN PERUNDANGAN, BADAN EKSEKUTIF, BADAN KEHAKIMAN) TIDAK BOLEH MENGATASI KELUHURAN PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. PERLEMBAGAAN MALAYSIA MENYENTUH BIDANG KUASA EKSEKUTIF, LEGISLATIF (UNDANGUNDANG), KEHAKIMAN, KEDUDDUKAN AGAMA ISLAM,
KEWARGENAGARAAN, BAHASA KEBANGSAAN, KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU, BUMIPUTERA SABAH DAN SARAWAK DAN LAIN-LAIN.
SELURUH KUASA ATAU UNDANG-UNDANG ADALAH TERTAKLUK KEPADA PERLEMBAGAAN MALAYSIA. JADI, SETIAP KEPUTUSAN TERTINGGI YANG DIBUAT ATAU DIGUBAL HENDAKLAH BERLANDASKAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA. PERLEMBAGAAN MALAYSIA TELAH DIPERKENALKAN PERTAMA KALI SEBAGAI PERLEMBAGAAN PERSEKETUAN TANAH MELAYU PADA 31 OGOS 1957 IAITU PADA TARIKH KEMERDEKAAN MALAYSIA. KEMUDIAN, IANYA DIPERKENALKAN SEBAGAI PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA PADA HARI MALAYSIA PADA TANGGAL 16 SEPTEMBER 1963. SETIAP UNDANG-UNDANG YANG DIHASILKAN TERMASUKLAH UNDANG-UNDANG NEGERI, ORGANISASI ATAU APA-APA SAHAJA PERTUBUHAN DI MALAYSIA AKAN TERBATAL SEKIRANYA PERCANGGAHANBERLAKU.
“PERLEMBAGAAN INI IALAH UNDANG-UNDANG UTAMA PERSEKUTUAN DAN APA-APA UNDANG-UNDANG YANG DILULUSKAN SELEPAS HARI MERDEKA YANG TIDAK SELARAS DENGAN PERLEMBAGAAN INI ADALAH TIDAK SAH SETAKAT KETIDAKSELARASAN ITU PERKARA 4 (1) (PERLEMBAGAAN MALAYSIA)
KENYATAAN DI ATAS ADALAH BERMAKSUD TIDAK ADA SATU PUN PERATURAN YANG DIGUBAL AKAN TERLAKSANA SEKIRANYA TIDAK MEMENUHI ATAU MEMATUHI PROSIDING MAHUPUN KEHENDAK YANG DIINGINI OELH PERLEMBAGAAN MALAYSIA. OLEH HAL YANG DEMIKIAN, DALAM RUKUN NEGARA KE-3 YANG MENYEBUT KEPADA ‘KELUHURAN PERLEMBAGAAN’. KITA TELAH BERJANJI DAN BERSETIA BAHAWA PERLEMBAGAAN MALYSIA MERUPAKAN DOKUMEN UNDANG-UNDANG TERTINGGI NEGARA YANG PERLU DIPATUHI DAN DIIKUTI SELAGI KITA BERPIJAK ATAU BERADA DALAM BUMI BERTUAH MALAYSIA INI.
KONSEP, KEPERLUAN DAN PENGHAYATAN TAPAK INTEGRASI
TAPAK INTEGRASI IALAH SEBUAH RUANG ABSTRAK DAN
RUANG
NYATA DI MANA PELBAGAI PIHAK YANG BERBEZA ETIKA
DAN
PERADABAN BERTEMU DAN BERIKHTIAR MENCARI PERSETUJUAN
SECARA AMAN DAN HARMONI TANPA KEGANASAN.
INTEGRASI IALAH PROSES BAGI MEWUJUDKAN IDENTITI NASIONAL DALAM KALANGAN KUMPULAN YANG TERPISAH DARISEGI KEBUDAYAAN ,SOSIAL DAN LOKASI DALAM SESEBUAH UNIT POLITIK.
PERPADUAN IALAH PROSES YANG MENYATUPADUKAN SELURUH MASYARAKAT DAN NEGARA SUPAYA SETIAP ANGGOTAMASYARAKAT DAPAT MEMBENTUK SATU IDENTITI DAN NILAIBERSAMA SERTA PERASAAN CINTA DAN BANGGAKAN TANAH AIR.
UNSUR-UNSUR ISLAM DAN ORANG MELAYU DALAM PERLEMBAGAAN
Unsur
tradisi adalah sangat penting dalam memastikan perpaduan yang utuh di kalangan
rakyat Malaysia. Unsur tradisi ini sebenarnya telah lama wujud dan diserapkan
ke dalam Perlembagaan Malaysia. Hal yang demikian, unsur-unsur tradisi ini
hendaklah dinilai dan difahami dengan baik bagi memastikan tidak timbul
perselisihan faham antara rakyat. Unsur-unsur tradisi yang terkandung dalam
Perlembagaan Malaysia terhasil kerana dilihat dari pelbagai aspek yang dikaji
berdasarkan sejarah dan sebagainya.
“Terdapat fasal-fasal yang diwarisi sejak zaman
penjajahan dan masih dikekalkan dalam Perlembagaan Persekutuan. Unsur-unsur
tradisi sebenarnya telah wujud sejak ratusan tahun yang lalu sebelum
pembentukan perlembagaan pada tahun 1957. Ia dianggap sebagai satu kontrak
sosial yang meliputi 4 aspek termasuklah institusi beraja, agama islam, bahasa
melayu dan kedudukan istimewa orang
Melayu.”
(Mohd Salleh Abas, 1985).
Keempat-empat unsur tradisi ini adalah sangat penting dalam menjaga
hubungan dan hak keistimewaan terutama kepada kaum Melayu. Apakah yang
dimaksudkan dengan kontrak sosial? Kontrak sosial adalah satu istilah yang
bermaksud persetujuan yang telah dicapai oleh pembesar dari setiap kaum di
Malaysia bersama-sama bersetuju untuk menekankan empat unsur tradisi ini
semata-mata mencapai kemerdekaan dan mewujudkan satu negara yang harmonis.
”Keempat-empat unsur tradisi ini diserap menjadi sebahagian daripada kandungan penting perlembagaan persekutuan. Ia berperanan menstabilkan sistem politik negara dan laporan yang dibuat oleh Suruhanjaya Reid menekankan betapa pentingnya perlembagaan mengambil kira faktor-faktor sejarah, tradisi, ekonomi dan sosial yang wujud sebelum tahun 1957.” (Mohamed Suffian Hashim, 1987).
- INSTITUSI
BERAJA
Pemerintahan beraja menjadi salah satu unsur tradisi
yang sangat penting dalam Malaysia. Sepertimana yang kita tahu, Raja-raja
memainkan peranan yang sangat penting dalam menjaga dan mengekalkan adat dan
sistem pemerintahan tertua negara. Raja adalah berkuasa mutlak dalam apa jua
bidang pemerintahan yang terdapat di dalam negeri. Yang Dipertuan Agung adalah
Raja yang mempunyai kuasa tertinggi di dalam Malaysia. Setiap bidang
pemerintahan, hak mahupun kuasa yang dijalankan di Malaysia hendaklah mendapat
perkenan daripada Yang Dipertuan Agung.
Rentetan sejarah telah membuktikan bahawa pentingnya pemerintahan beraja terutama bagi penduduk berbangsa Melayu. Penjajahan British telah membuktikan bahawa mereka secara halus telah menghilangkan kuasa raja pada ketika itu. Pada masa tersebut, pihak penjajah telah mengutuskan Residen atau pemerintah berbangsa Inggeris dalam mentadbir setiap negeri. Hal ini menyebabkan ketidakadilan berlaku di mana kuasa raja hanyalah terletak pada adat istiadat serta hal agama.
“Tiada undang-undang yang secara langsung menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja boleh diluluskan tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja.” Perkara 38(2), Perlembagaan Malaysia
Jika dirujuk pada Perlembagaan Malaysia iaitu pada Bab 2 (Majlis Raja-Raja) menekankan keperluan, kepentingan serta fungsi Majlis raja-raja. Hal ini membuktikan raja masih mempunyai kuasa serta pertimbangan dalam mengutus atau membuat keputusan. Tanpa majlis Raja-Raja sesuatu keputusan boleh dilaksanakan selagi ianya tidak menyentuh kepada keistimewaan atau apa-apa sahaja mengenai Raja-Raja.
Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan. Perkara 3 (1), Perlembagaan Malaysia
Agama Islam merupakan agama rasmi di Malaysia. Islam telah lama bertapak di Malaysia dan majoriti penduduk di Malaysia adalah Melayu dan memeluk agama islam. Perlembagaan Malaysia telah memberi kelonggaran agama lain seperti Buddha, Kristian dan Hindhu yang dianuti oleh kaum Cina, India dan lainlain di mana-mana kawasan di Malaysia. Ketua agama islam di Malaysia merupakan Yang Dipertuan Agong dan para pembesar atau Raja di setiap negeri dilantik menjadi ketua agama islam.
Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya.
Perkara 11, Perlembagaan Malaysia
Malaysia mempunyai peraturan dalam memberi kebebasan beragama kepada rakyatnya memandangkan Malaysia mempunyai masyarakat majmuk. Setiap agama hendaklah saling hormat menghormati antara satu sama lain supaya tidak menimbulkan rasa tidak puas hati antara penganut.
-
BAHASA
MELAYU
Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undang-undang oleh Parlimen
Perkara 152, Perlembagaan Malaysia
Unsur-unsur tradisi termasuklah memperuntukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Memandangkan pelbagai etnik dan kaum yang menetap di Malaysia, Perlembagaan tidak melarang mereka untuk bertutur atau berurusan dalam bahasa lain. Bahasa Melayu adalah berkuatkuasa sebagai bahasa rasmi dalam apa jua urusan rasmi atau urusan surat menyurat antara badan kerajaan. Bahasa lain boleh digunakan sekiranya ia tidak bercanggah dengan Perlembagaan:
(a) tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang
daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau
belajar, apa-apa bahasa lain; dan
(b) tiada apa-apa jua dalam Fasal ini boleh menjejaskan hak Kerajaan Persekutuan atau hak mana-mana Kerajaan Negeri untuk memelihara dan meneruskan penggunaan dan pengajian bahasa mana-mana kaum lain di dalam Persekutuan.
Bahasa lain masih boleh dituturi serta diajari
kerana Perlembagaan tidak menghalang atau menyekat mana-mana individu untuk
menggunakannya. Dalam erti kata lain, segala apa yang terkandung dalam
Perlembagaan adalah untuk menjaga hak Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi di
Malaysia.
CABARAN DAN TAFSIRAN SEMASA TERHADAP PERLEMBAGAAN
PERSEKUTUAN
Dakwah
tidak boleh dipisahkan dengan perkembangan semasa. Apa yang berlaku dalam
masyarakat mempunyai kaitan yang amat dekat dengan para pendakwah. Para
pendakwah bukan sahaja perlu mempunyai persiapan ilmu dan kemahiran, bahkan
juga mampu memahami persekitaran yang banyak mempengaruhi kejayaan dakwah.
Antara persekitaran yang perlu difahami ialah berkaitan dengan peranan
perlembagaan dalam sistem sosial serta berkaitan dengan isu-isu yang berlegar
di sekitar keperlembagaan dan hak asasi.
Selain itu, perlembagaan jaga banyak mempengaruhi ruang dan pendekatan
dakwah. Perlembagaan merupakan dokumen perundangan terpenting dalam kerangka
pentadbiran undangundang negara. Garis sempadan yang disediakan oleh
perlembagaan perlu difahami oleh para pendakwah dalam menentukan langkah, pendirian, pendekatan
serta bentuk aktiviti dakwah. Memahami isu keperlembagaan
dan hak asasi juga termasuk
dalam konteks memahami sasaran dakwah. Bahkan, memahami perlembagaan tentunya amat penting
jika dilihat peranannya yang amat
besar sebagai rujukan kelompok tertentu masyarakat dalam
negara.
Pemahaman kepada isu keperlembagaan dan hak-hak asasi
menjadi semakin penting
jika kita memahami akar kepada
konsep keperlembagaan dan
hak asasi secara
lebih mendasar. Kadang-kadang wujud perbezaan ketara antara
kelompok dakwah dak aktivis
hak asasi atau
pengamal undang-undang sivil yang menjadikan perlembagaan sebagai
rujukan yang utama. Perbezaan, yang
boleh membawa konflik
ini, bukannya berpunca dari perbezaan tafsiran ayat-ayat perundangan bersifat
ranting, tetapi ia adalah satu pertembungan yang berakar umbi dari aliran
falsafah yang berbeza tentang konsep kehidupan, kebenaran dan
kemanusiaan. Oleh yang demikian, perbahasan
tentang isu-isu perlembagaan dari
sudut dakwah merupakan satu yang amat penting dalam menyorot asas kepada
perbezaan ini.
Keberkesanan dakwah
amat bergantung kepada kemampuan para
pendakwah menggarap
persoalan kehidupan dan
realiti sesuai dengan tahap
kefahaman sasaran dakwah.
Pendakwah juga perlu memahami
sensitiviti sesetengah
kelompok yang sebahagiannya
bersandarkan kepada cara berfikir
yang jauh berbeza daripada para pendakwah. Sebahagian mereka menjadikan
falsafah, budaya dan
pemikiran Barat sebagai landasan hidup.
Bagi melindungi hak
dan kepentingan mereka, Perlembagaan
Persekutuan dijadikan
sebagai sandaran. Dalam
konteks ini, para pendakwah
perlulah memahami prinsip-prinsip asas perlembagaan serta
konsep hak asasi bagi memahami jalur
pemikiran serta landasan hidup mereka.
Dari sudut yang
lain pula, kegagalan para
pendakwah memahami perkara ini boleh
membawa kepada sikap
prejudis mereka kepada para
pendakwah, serta kepada
ajaran Islam.
Terdapat
beberapa isu perlembagaan
dan hak asasi yang berkaitan dengan dakwah. Antaranya yang berkaitan
dengan kebebasan beragama, kebebasan berkaitan
moral, penguatkuasaan
undang-undang, ajaran sesat, perbezaan
mazhab dan seumpamanya. Kertas
ini akan memberikan fokus kepada
empat isu iaitu:
(a) isu kebebasan beragama dan bermazhab
(b) isu kalimah Allah dalam konteks kebebasan beragama dan keselamatan;
(c)Isu tuntutan kebebasan kumpulan LBGT;
(d) isu
perlaksanaan hudud. Bagi memberikan
gambaran umum, perbahasan berkenaan hubungan
antara dakwah dan perlembagaan serta
hak asasi dikemukakan terlebih dahulu.
RUMUSAN
Rumusannya, perlembagaan merupakan asas utama kepada pembentukan sesebuah Negara yang berdaulat. Tujuan dan fungsi utama perlembagaan adalah untuk mewujudkan satu bentuk pemerintahan yang adil, mengelakkan penyalahgunaan kuasa oleh pemerintah, mengawal pergerakan kerajaan dan rakyat, alat untuk menyelesaikan masalah, menjamin riwayat negara bangsa serta mengekalkan keamanan dan kestabilan Negara. Tambahan lagi,Terdapat empat paksi utama atau ‘tiang seri’ yang membentuk Perlembagaan Persekutuan iaitu Agama Islam sebagai Agama Persekutuan, Hak dan kedudukan Istimewa Orang Melayu, Kedaulatan Raja-raja Melayu dan juga Bahasa Melayu sebagai rasmi.
RUJUKAN
1. https://fokus.my/2015/04/22/tiang-seri-kepada-perlembagaan-persekutuan/
2.CIDOS MPU 21032
3.ARTIKEL DI LAMAN SESAWANG
4.SURAT KHABAR/BAHAN BACAAN
5.https://perlembagaansbgaitiangseriperpaduan.blogspot.com/
NAMA PENSYARAH : SHAMSUL KAMAL BIN ABDULLAH
JABATAN :
JABATAN
KEJURUTERAAN ELEKTRIK |
KELAS DET 2D |
BIL |
NAMA PELAJAR |
NO MATRIK |
1. |
MUHAMAD
SYAHMI DANIAL BIN ROSHIDEEN |
04DET20F1032 |
2. |
AHMAD
DANIAL MUQRI BIN ASRUL HISYAM |
04DET20F1058 |
3. |
MUHAMMAD
ALIFF SYAHMI BIN MOHAMMAD SAUTI
|
04DET20F1027 |
4. |
MUHAMMAD
IKMAL HAIKAL BIN MOHD SHARIF |
04DET20F1104 |
5. |
ABDULLAH
BIN KAMARUZAMAN |
04DET20F1048 |
Comments
Post a Comment